mega casino login glory casino bangladesh login mega casino online mcw casino world mcw casino glory casino game live casino jaya casino online casino nagad casino casino live crazy time track casino glory casino online mcw mega casino glory casino deposit problem glory casino খেলার নিয়ম bijoy 7 casino casino mcw login casino r777 casino login mcw19 casino betvisa casino karkiya casino online casino games magha casino bangor casino

Rozhovor s Ivanem Benetkou
Co Vás přivedlo k modelům vlaků?
Vláčky, resp. modelová železnice jako taková, mě v podstatě provází už od mala. Podobně jako řada mých vrstevníků i já jsem někdy kolem roku 1968 obdržel od rodičů první elektrický vláček ve velikosti TT. Modelová železnice byla v 60. a 70. letech na vrcholu slávy, doma ji měl snad každý kluk, alespoň podle toho co si vzpomínám. Vláčky tehdy znamenaly vrchol technické dokonalosti, obdiv k funkčním miniaturám byl tenkrát obdivuhodný. Zatímco postupem času mnohé tato záliba opustila, já jsem jí zůstal věrný. Vláčky mě baví dodnes. 
Máte nějaký osobní vztah také k „velké“ železnici?
Modely vláčků jsou s velkou železnicí pochopitelně přímo svázané. Výrobci se vždycky snažili, aby jejich modely co možná nejvíce odpovídaly reálným předlohám. Takže zajímáte-li se podrobně o modelovou železnici, musíte mít kladný vztah i k železnici skutečné. A nejen to. Chcete-li postavit realistický model kolejiště, musíte znát detailně zákonitosti i pravidla skutečného provozu.
Existují stále kdysi nejrozšířenější velikosti modelů N, TT, H0 a 0?
Ano, tyto velikosti stále existují a stále patří k těm nejrozšířenějším. Seznam velikostí si můžeme i doplnit. Písmenem G jsou označovány modely tzv. zahradních železnic. Dlouhou dobu patřila mezi nejmenší velikost Z – poměr zmenšení 1:220, s rozchodem kolejí 6 mm. Poslední dobou získává na popularitě (i když pouze okrajově) velikost označována písmenem T. Tyto modely jsou oproti skutečnosti
zmenšeny 460x, rozchod koleji činí pouhé 3 mm, přesto jsou modely plně funkční. Vyráběny jsou pochopitelně v Japonsku, které je svou miniaturizací pověstné. Ve snaze usnadnit návštěvníkům Domu
vláčků orientaci ve velikostech, měřítcích a rozchodech, připravujeme pro ně informační panel, který by názorně a přehledně uváděl vše na pravou míru. Zájemce o toto hobby zde dostane také informaci, jakou minimální plochu potřebuje v dané velikosti ke stavbě malého kolejiště. Pro názornost chceme i některá
opravdu malá kolejiště vystavit v naší expozici. Třeba budou inspirací pro ty, kteří si zatím nebyli jistí, zda mají pro svou tvorbu dostatek prostoru.
Kdy jste Dům vláčků otevřeli a proč právě v Praze 6 na Petřinách?
Dům vláčků jsme otevřeli 15. listopadu minulého roku. I když jeho investor pochází ze Zlína, od samého začátku byl projekt svázán s Prahou. V žádném jiném městě nenajdete potřebný potenciál, který by takový projekt uživil. Konkrétní představu o umístění jsme neměli, prioritní byla velikost podlahové plochy,
prostor nerozdělený zdmi a příčkami a snadná dostupnost. V předstihu několika let jsme začali v provizorně pronajatých prostorách budovat první kolejiště a mezitím intenzivně hledali vhodné místo. Vytipováno bylo několik lokalit, nakonec pomohla náhoda: v obchodním centru Petřiny odešel z 2. patra
poslední nájemce a naskytla se jedinečná příležitost pronajmout toto podlaží jako celek. V té době bylo dokončováno prodloužení metra linky A do Motola, v těsné blízkosti bývalého obchodního domu vznikl vestibul stanice Petřiny. Co víc si přát? Našli jsme zde potřebné prostory a zázemí, ideální napojení na fungující síť MHD i velmi vstřícné jednání ze strany vlastníka objektu.
…celý rozhovor na str. 6.

Květen 2016

•   Čím žije Praha 6


•   Jede jede mašinka – rozhovor s 

     Ivanem Benetkou


   Veleslavínská sonatina IV.

•   Od nemoci ke zdraví – Co možná 

    nevíte o centru rovotucké chirurgie

    ÚVN


•   Program divadel Semafor a S+H

•   Historické osobnosti v názvech ulic

    Prahy 6 – Schwaigerova


•   Hvězda, božstvo a rudý obr.

    Květen má tři slunce

•   Podpořte stavby Prahy 6

•   Praha – evropské hlavní město sportu
    2016